Baránok Boží


Baránok Boží je označenie, ktoré Ján Krstiteľ pripísal Ježišovi (Ján 1:29 a 36). Tým nadväzuje na proroka Jeremiáša (Jeremiáš 11:19) a proroka Izaiáša:


Mučili ho, a on ponižujúc sa znášal dobrovoľne a neotvoril svojich úst; vedený bol ako baránok na zabitie a zanemel ako ovca, ktorá zanemie pred tými, ktorí ju strihajú, a neotvoril svojich úst.“ – Izaiáš 53:7


(a porovnaj so Skutkami 8:32). V týchto textoch je baránok symbolom zástupného utrpenia.


Označenie Ježiša Krista slovom „baránok“ v zvolaní Jána Krstiteľa („Druhého dňa videl Ján Ježiša, že ide k nemu, a povedal: Hľa Baránok Boží, ktorý sníma hriech sveta!“ – Ján 1:29) poukazuje na baránka pri obeti za hriech, a väzba „ktorý sníma hriech sveta“ tomu nasvedčuje.


Ján Krstiteľ týmto prirovnaním mal na mysli asi každodenné obeť v chráme a aj situáciu vyslobodenia izraelského ľudu z egyptského zajatia. (Pozri tiež heslo baránok.) V 1. Petrovom liste a v Zjavení sa toto označenie (Baránok) vzťahuje priamo na Krista (1. Petrov 1:19; Zjavenie 5:6, 7:14 a 17, 13:8, 21:14 a ďalšie verše v Knihe Zjavenie). Výpovede knihy Zjavenia o Kristovi ako Baránkovi ho opisujú ako vykupiteľa a panovníka nad svetom. Jeho krv tiekla na zmierenie hriechov (Zjavenie 5:9, 7:14, 12:11), ale Baránok premohol smrť (1:18). Ako víťaz je Pánom nad pánmi a Kráľom nad kráľmi (17:14, 19:16).


Biblisti upozorňujú na to, že pozdné židovstvo nikdy neoznačovalo Mesiáša (Vykupiteľa) ako baránka. Raná cirkev označením Ježiša ako Božieho baránka vyjadrovala jeho trpezlivosť v utrpení (Skutky 8:32 a 35), jeho bezhriešnosť (1. Petrov 1:19) a tiež zmierovací účinok jeho sebaobete (Ján 1:29; 1. Petrov 1:19).


Trpezlivo, ako obetný baránok, išiel Spasiteľ na zástupnú smrť. Zmierujúcou silou svojej nevinnej smrti zotrel vinu celého ľudstva (Ján 1:29). Jeho smrť znamená začiatok doby spásy (1. Petrov 1:20-21).


Smrť Baránka na kríži znamená počiatok nového obdobia dejín (vyslobodenie z otroctva hriechu) rovnako ako paschálny (veľkonočný) baránok znamenal počiatok vykúpenia z Egypta. Pritom ale Ježišov čin sa vzťahuje nielen na Izrael, ale na celý svet. Zmieruje vinu celého sveta, ktorý bez rozdielu rasy, pohlavia, náboženstva prepadol Božiemu súdu.


Podľa biblistov, v gréckych textoch sloveso, ktoré sa prekladá slovom „sníma“ („…ktorý sníma hriech sveta!“ – Ján 1:29; t.j. zmierovacia moc Kristovej krvi, porovnaj s 1. Jánov 1:7) je možné preložiť tiež slovom „nesie“ (totiž zástupne nesie trest a tým odstraňuje vinu). V oboch prípadoch je to však len rôzny pohľad na ten istý prostriedok odstránenia viny: raz je to zmierovacia moc krvi a druhýkrát je to zástupné nesenie viny.


Pozri aj heslo: baránok



Vytvorené dňa: 12. 12. 2014.

Upravené dňa: 12. 12. 2014.