idea, vrodené idey

V bežnom význame sa slovo idea používa ako synonymum k výrazom označujúcim koncepciu, pojem, predstavu niečoho (ide vedeckosti, spravodlivosti).

 

V množnom čísle sa niekedy toto slovo (ale častejšie niektorého zo synoným) užíva k súhrnnému označeniu súboru individuálnych či kolektívnych myšlienok či názorov týkajúcich sa určitej predmetnej oblasti.

 

V presnejšom zmysle:

Platóna idey sú esencie čiže inteligibilné večné a nemenné formy, na ktorých majú účasť zmyslové veci a na ktoré sa duša rozpamätováva z doby pred vtelením. „Svet ideí“ tak stojí v protiklade k svetu „dole“ čiže/alebo materiálnemu a predstavuje referenčný rámec, ku ktorému sa má filozof upínať a odvolávať Najvyššou ideou je ide dobra, a pretože prístup k nej má filozof, práve jemu Politei (Ústava) a zveruje riadenie polis (obce, t.j. gréckeho mestského štátu).

 

Kanta transcendentálna idea odkazuje k činnosti čistého rozumu, ktorý vyslovuje síce pojem nutný, ale nepoznateľný, lebo nemá odpovedajúci empirický objekt (napr. kozmologické idey).

 

Hegela absolútna idea označuje absolútno samo, ktoré dospelo na koniec svojej dialektickej cesty.

V psychológii idea označuje pojem, ku ktorému spejeme od skúsenosti myšlienkovou konštrukciou (operácia myslenia). Potom je možné rozlišovať pojmy (idey) obecné, t.j. generické, utvárané abstrakciou a odpovedajúce všetkým objektom určitej triedy (pojem stromu, vtáka,...) a pojmy (ide) všeobecné, t.j. univerzálne, utvárané intelektom definične (matematické pojmy: idea či pojem trojuholníka).

 

Descartes a karteziáni hovoria o vrodených ideách, teda takých, ktoré patria k ľudskému duchu hneď od narodenia a závisia len na svojej vlastnej povahe: priestor, substancia, Boh… Empirickí filozofi existenciu radikálnych ideí radikálne popierajú.