telo

Telo ako organizmus je súhrn orgánov, ktoré umožňujú funkcie nevyhnutné pre život živočíchov, a predovšetkým človeka. V tomto zmysle má ľudské telo zvláštne postavenie. Telo stojí proti duchu.


Fenomenológia zo svojho stanoviska rozoznáva na jednej strane telo-objekt (skúmané biológmi a lekármi), ktoré je ovplyvňované zvonku a mechanizmami vecí, a na druhej strane vlastné telo. Vlastné telo ako konštitučná súčasť mojej osobnosti je stredom vzťahovania (referencie).


Telo.

I. Obecne.

Hlavnými hebrejskými výrazmi  prekladanými ako "telo" sú gewijjá (užíva sa predovšetkým s mŕtvym telo) a baśar = mäso. Novozákonné použitie termínu sóma sa pridržuje hebrejskému významu (baśar), a vyhýba sa tak gréckej filozofii, ktorá má tendenciu chápať telo ako niečo zlého, ako väzenie duše či rozumu, ktoré sú považované za dobré.  Pavel používa tiež výraz "telo hriechu" ako teologický termín paralelný s "telom", ktorý označuje miesto, kde sa prejavuje hriech. Nový zákon však predsa zreteľnejšie odlišuje telo a dušu či ducha (Matúš 10:28; 1. Tesalonickým 5:23; Jakub 2:26).


II. V Starom zákone

V SZ sa predovšetkým stretávame s pojmom baśar , ktorý označuje hlavnú zložku ľudského i zvieracieho tela.  Užíva sa rovnako v zmysle mäsa určeného k jedlu a mäsa zvieracích obetí, či sa jedli alebo nie.Z predchádzajúceho užitia slúži "mäso" k označeniu celého tela (Príslovie 14:30) a prirodzeným rozšírením nadobúda významu "celý človek" , napr. keď žalmista hovorí "v bezpečí prebýva aj moje telo" (Žalm 16:9). To vedie k predstave vzájomného spojenia jedného človeka s druhým. Muž a žena sú "jedno telo" (Genezis 2:24). Človek teda môže ľahko povedať o svojich príbuzných "som vaša krv a vaše telo" (Sudcov 9:2).


Inde vedie vyjadrenie o tele ako o celom človeku k výrazu "celé telo", ktorý označuje celok ľudskej existencie. Občas sa používa v zmysle, že telo je slabé: "…Čo mi môže urobiť telo?" (Žalm 56:5) - jedná sa o fyzickú krehkosť človeka.


III. V Novom zákone

Nový zákon užíva pre telo grécky termín sarx, ktorý z väčšej časti odráža SZ chápanie slova baśar. Vyjadruje mäsitú časť tela, ak ide o jedenie mäsa (Zjavenie 19:18, atď), alebo celé telo (Galatským 4:13 a n.). Môže to znamenať celého človeka "Lebo aj keď sme boli prišli do Macedonie, nemalo naše telo nijakého odpočinku…" (2. Korintským 7:5), alebo "Lebo viem, že neprebýva vo mne, to jest v mojom tele (v zmysle: v celej mojej bytosti, existencii), dobré." (Rímskym 7:18). Muž z žena sú aj tu, podobne ako v SZ, "jedno telo" (Matúš 19:5 a n.) a vyskytujú sa pasáže vzťahujúce sa na "každé telo" (Ján 17:2 - tu rozumej: všetci ľudia). O slabosti tela sa hovorí v spojení s neschopnosťou apoštolov zotrvať v bdení v Getsemanskej záhrade (Matúš 26:41; Marek 14:38).


"Telo" môže znamenať celú fyzickú existenciu, a preto tu v NZ nachádzame poznámky o bytí v tele (Kolosenským 2:1) Nejde o znižujúce/ponižujúce označenie, a tak i o Kristovi je nejedenkrát povedané, že bol "v tele" (Efezským 2:15; 1. Petrov3:18; 1. Jánov 4:2, atď.). "Byť v tele" nie je nezlučiteľné "byť v Pánovi" (Filemónovi 16). Telo môže byť poškvrnené (Júda 8) alebo očistené (Židom 9:13). Pavol už ako kresťan žil "v tele vo viere v Syna" (Galatským 2:20).


Telo je označované ako pozemská časť (existencie) človeka. Má svoje "sklony i sebecké záujmy" (Efezským 2:3). Ľudia, ktorí sa sústredia na tieto rysy, "myslia na veci tela" (Rímskym 8:5). Dať sa viesť telom znamená smrť (Rímskym 8:6). Ide totiž o nepriateľstvo k Bohu (Rímskym 8:7). Človek vzdoruje Bohu už tým, keď je jeho celý obzor obmedzený telom. Žije podľa tela (podľa svojej vôli; Rímskym 8:13), pretože "túžby tela (ľudskej telesnej/fyzickej existencie) smerujú proti Duchu" (Galatským 5:17).  Zoznam "skutkov tela" (ľudskej svojvôle) pozri Galatským 5:19-21. Telo v tomto význame označuje celú osobnosť/bytosť človeka zameranú zlým smerom, t.j. skôr na pozemské smerovanie/ciele/pôžitky než na službu Bohu.


Vytvorené dňa: 9. mája 2012.

Upravené dňa: 22. júna 2013.