Podľa Aristotela a scholastikov znamená a označuje príčinu, ktorá niečo skutočne spôsobila. Podľa Malenbracheho je to príčina, ktorá je reálne schopná spôsobiť/vyvolať účinok. |
|
Úcta je podľa Kanta jediný cit zlučiteľný s mravnou povinnosťou. Nie je to cit „patologický“, ktorý je založený na citovosti – ako všetky ostatné, t.j. na pasívnej časti našej bytosti, ale na „predstave hodnoty, ktorá pokoruje moju samoľúbosť“ a svedčí o tom, že subjekt si je vedomý, že „musí vlastnú vôľu podriadiť zákonu“ daného rozumom. Úctu preto prejavujeme nie veciam, ale osobám, lebo potenciálnou alebo mravnou oporou mravného zákona je človek. |
To, čo sa prihodí. V dejinách fenomén hodný zaznamenania, ale bodový, v určitom rámci času a miesta, ktorý tak môže vojsť do chronológie a byť predmetom nejakého vyprávania. |
Výraz údel, aplikovaný na človeka, môže označovať to, čo sa prihodí počas určitej ľudskej existencii. Nemal by sa zamieňať s osobným poslaním na základe vnútornej nutnosti.
|
Čítať ďalej...
|
V scholastike obecné logické pojmy, rody a druhy, kategórie definované Aristotelom. |
Vo vlastnom slova zmysle je univerzálne všetko, čo sa týka celého univerza. Alebo vo vzťahu k určitému spoločenstvu všetko, čo sa týka všetkých ľudí, ktorí ho tvoria.
|
Čítať ďalej...
|
(z lat. uni-vertere, zhŕňať zjednocovať): Termín označuje všetko, čo existuje v priestore a v čase. V užšom slova zmysle sa pojmom univerzum rozumie svet jednotlivého druhu alebo každého jedinca s významom vlastným jednému či druhému. |
|
|
|
<< Začiatok < Predchádzajúce 1 2 Ďalší > Koniec >>
|
Strana 1 z 2 |