(z lat. intendere, smerovať, mieniť): Scholastika tak označuje zameranie ducha na objekt poznania, či už je to nejaký vonkajší objekt alebo myšlienka (akt myslenia).
|
Čítať ďalej...
|
|
(z lat. obecne výklad, vysvetlenie textu): V histórii jedna z metód, ktorej cieľom je dospieť k novému výkladu historických prameňov, na základe zrovnania ich obsahu a doterajších stanovísk k nim.
|
Čítať ďalej...
|
(z lat. intus, vo vnútri): Niterný – rovnako v obdobnom význame vnútorný – vyjadruje významový rys vnútornej prežitkovej účasti subjektu (hoc v jeho vzťahu k sebe alebo k niekomu či niečomu inému).
|
Čítať ďalej...
|
Sebapozorovanie v psychickej oblasti, pozorovanie vlastného duševného života. |
(z lat. intueri, pozorovať, nahliadať): Tento viacznačný termín obecne označuje bezprostredný a priamy spôsob poznania, pri ktorom vedomie predmetu a predmet sám vystupujú naraz ako hotová danosť.
|
Čítať ďalej...
|
(z lat. invenire, nachádzať, inventio, nachádzanie, nález): Nové spojenie (syntéza) ideí alebo prostriedkov, zamerané na dosiahnutie určitého cieľa či účelu. V širokom zmysle sa dá o invencii hovoriť ako v oblasti umenia, tak aj vo vede a technike. |
Tento termín je viacznačný. Predovšetkým znamená to, čo je mimorozumové, ako napríklad chovanie, ktoré nevychádza z rozumu a vymyká sa jeho kontrole (chybné výkony, sny atď.).
|
Čítať ďalej...
|
|
|
|
<< Začiatok < Predchádzajúce 1 2 3 4 5 6 Ďalší > Koniec >>
|
Strana 5 z 6 |