Materialistický a biblický pohľad na svet - 1. diel - II. oddiel Viera  PDF  Tlač  Email
Autor: Drahoslav Vajda   
Obsah článku
Materialistický a biblický pohľad na svet - 1. diel
O publikácii
Predhovor autora
PRVÁ ČASŤ
I. oddiel Svetonázor
II. oddiel Viera
III. oddiel Veda
IV. oddiel Príčina, následok, náhoda a udalosť
V. oddiel Evolúcia
DRUHÁ ČASŤ
I. oddiel Hmota - krátka história pojmu
II. oddiel Hmota - jej definícia a vlastnosti
III. oddiel Veda, viera a náhoda v materializme
IV. oddiel Evolúcia - rozšírená definícia a vysvetlenie
V. oddiel O čo v materializme ide
VI. oddiel Pilierematerialistického svetonázor - zhrnutie
Poznámky a vysvetlivky k druhej časti
TRETIA ČASŤ
I. oddiel S čím si veda nevie poradiť
II. oddiel Čo nás učili a čo nás nenaučili
III. oddiel Čo nás neučili, ale mali by sme to vedieť
IV. oddiel Čo nás učili, ale nie je to pravda
V. oddiel Zlyhanie jednotlivých učení materializmu
Slovo na záver prvého dielu
Dodatky k prvému dielu
O autorovi
Všetky stránky




II. oddiel

Viera


Kapitola A

Definícia a vysvetlenie pojmu


Pri definícii viery budeme vychádzať z biblického pohľadu. Viera je priamo definovaná a vysvetlená v Božom slove (Biblii):


Viera je podstatou toho, na čo sa človek nadeje, presvedčením o veciach, ktoré sa nevidia.“ (Židom 11:1)


V biblickom chápaní je viera presvedčením o veciach, ktoré sa síce nevidia, ale sú skutočné a pravdivé. Túto definíciu viery ako presvedčenia o veciach, ktoré sa nevidia, a podstaty toho, na čo sa človek nadeje, je však možné zovšeobecniť aj na vieru o veciach, ktoré sa nevidia, ale pritom nie sú pravdivé, nie sú skutočné, neexistujú. Viera je presvedčením o veciach, ktoré sa nevidia, čiže nedajú sa spoznať zmyslovo či skúsenosťou (empiricky). Toto presvedčenie je zároveň aj podstatou toho, na čo sa človek nadeje.


Tomu, čo vidíme svojimi fyzickými očami a vnímame inými fyzickými zmyslami, nepotrebujeme veriť. Je to však viera, ktorá sa „díva“ aj do neviditeľného časopriestorového materiálneho sveta. Vidí neviditeľné veci tohto viditeľného sveta z hľadiska priestoru a času. Vidí veci, ktoré sa nachádzajú za naším fyzicky viditeľným horizontom. Díva sa do minulosti, díva sa do budúcnosti. Minulosť a budúcnosť je svet neviditeľných udalostí – udalostí, ktoré sa už pominuli alebo ešte len nastanú. Aj tieto prijímame a uchopujeme len vierou. Samozrejme, okrem tých, ktoré sme sami prežili a fyzicky alebo inak poznali, ale o tých v súvislosti s vierou nehovoríme, lebo tieto boli predmetom nášho fyzického, zmyslového poznania. Viera „vidí“ to, čo nevidia naše fyzické oči a ostatné zmysly. V tom je rozdiel medzi vierou a fyzickým videním (fyzickým poznávaním).