-u m. (gréc.) dejinný vek, obdobie dejín, doba, epocha, éra |
Čítať ďalej...
|
|
V obecnom zmysle druhotný jav, ktorý sa netýka existencii hlavného fenoména, ktorého si všímame. |
Náuka, ktorej predmetom je veda – nie je to však „filozofia vedy“ ani „teória vedy“ (aj keď sa niekedy používa ako synonymum gnozeológie).
|
Čítať ďalej...
|
Ako učenie o posledných veciach (gr. ta eschata) – ktoré sa najprv objavuje v náboženskej oblasti – sa eschatológia snaží dať zmysel a cieľ človeku a vesmíru.
|
Čítať ďalej...
|
esencia, esencializmus, esenciálny |
/z lat. esentia/ tiež bytnosť, podstata. Esencia tvorí základ, podstatu vecí; to, čo vec činí tým, čím je;
to, čím sa od každej inej veci odlišuje; čím vec je, na rozdiel od akcidentov (niečo, čo môže, ale nemusí byť prítomné).
Bytnosť je základom pojmového vymedzenia každej veci. Bytnosť môžeme chápať ako imanentný (vnútorný) dôvod každej veci, ktorý určuje jej bytie. Vzhľadom k bytiu (existencii) je bytnosť (esencia) obmedzujúcim prvkom.
Pozri heslo: imanentný
Slovo esencionálny (podstatný, bytnostný) znamená pôvodne to, čo patrí k esencii. V širšom význame niečo dôležité, čo nesmie chýbať, charakteristické. |
(z gr. aisthésis, cit vnímanie): Označuje to, čo sa týka krásy (estetický dojem, cit, súd).
|
Čítať ďalej...
|
(z gr. éthos, zvyk, mrav, povaha): Vo vlastnom zmysle filozofická disciplína, ktorej predmetom sú hodnotiace súdy, ktoré sa týkajú rozlíšenia dobrého a zlého.
|
Čítať ďalej...
|
|
|
|
<< Začiatok < Predchádzajúce 1 2 3 4 5 6 7 Ďalší > Koniec >>
|
Strana 3 z 7 |