Materialistický a biblický pohľad na svet - 2. diel - VI. oddiel Človek - stvorená bytosť |
Autor: Drahoslav Vajda |
Strana 10 z 18
VI. oddiel
Človek – stvorená bytosť
Kapitola A
Stvorenie človeka a pôvod ľudstva Biblia jasne uvádza, že Božím rozhodnutím bol prvý človek stvorený v šiesty deň stvoriteľského týždňa podľa Božieho obrazu a podľa jeho podoby (1. Mojžišova 1:26-27). Prvou ľudskou bytosťou bol Adam. Bol Bohom sformovaný z prachu zeme a z vlastného Božieho dychu života – tak sa človek stal živou dušou (1. Mojžišova 1:27 a 2:7). 1. Dokonalé stvorenie Na základe skutočnosti, že človek bol stvorený na Boží obraz a jeho podobu, môžeme porozumieť, že Adam s Evou boli stvorení ako dokonalé ľudské bytosti. Dokonalé bolo všetko neživé aj živé. Dokonalý bol vesmír, rastlinná a živočíšna ríša a dokonalý bol aj Adam (človek). Takto chápeme stvorenie človeka podľa veršov 26-27 z 1. kapitoly 1. knihy Mojžišovej. Biblia zjavuje, že Boh všetky veci stvoril dokonale a odrazu v šiestich dňoch sedemdňového stvoriteľského týždňa. Všetko bolo hotové a celé dielo stvorenia vo stvoriteľskom týždni ukončené. Nič nebolo treba dopĺňať, meniť či opravovať. 2. Stvorený na Boží obraz Písmo zjavuje, že stvorenie človeka bolo podľa vopred naplánovaného zámeru a účelu (1. Mojžišova 1:26, Jeremiáš 30:22, Ezechiel 36:28). Do chvíle stvorenia človeka Boh prehlasoval všetko, čo stvoril, za dobré (1. Mojžišova 1:25). Usudzujeme, že stvorenie bez človeka bolo dobré, ale bez neho nebolo úplné, lebo až po jeho stvorení Boh prehlásil všetko za veľmi dobré (1:31). 3. Zloženie ľudskej bytosti Človek, hoci je integrálna, celistvá a kompaktná ľudská bytosť, je zložený z materiálnej zložky (fyzické telo) a nemateriálnej, duševnej či duchovnej zložky, ktorá definuje jeho individualitu, jeho ja. V tomto pohľade rozoznávame materiálnu (fyzickú, hmotnú), viditeľnú časť a časť nemateriálnu, neviditeľnú (nehmotnú, duchovnú). Prvá časť nesie aj pomenovanie fyzické telo (telo) a tá druhá pomenovanie duša alebo aj duch; alebo spolu ako jeden celok: duch a duša. Hovoríme teda o dvojzložkovej bytosti. Tak je to hlavne v písmach Starého zákona. Novozmluvné zjavenie prináša pohľad na ľudskú bytosť ako na trojzložkovú, lebo samotnú nemateriálnu zložku považuje za zloženú z dvoch samostatne rozpoznateľných zložiek, a to z ducha a z duše. |