Materialistický a biblický pohľad na svet - 2. diel - III. oddiel Čo môžeme vedieť o Bohu a jeho existencii  PDF  Tlač  Email
Autor: Drahoslav Vajda   
Obsah článku
Materialistický a biblický pohľad na svet - 2. diel
O publikácii
Predhovor autora
PRVÁ ĆASŤ Prvotná príčina pôvodu…
I. oddiel Svet je pochopiteľný len v Bohu
II. oddiel Viera v biblickom pohľade
III. oddiel Čo môžeme vedieť o Bohu a jeho existencii
IV. oddiel Boh je prvotnou príčinou všetkého existujúceho
V. oddiel Z čoho je všetko stvorené?:
VI. oddiel Človek - stvorená bytosť
VII. oddiel Človek a ľudstvo v prítomnosti
VIII. oddiel Priestor a čas - náš spôsob existencie
IX. Veda v biblickom pophľade
DRUÁ ČASť Dobro a zlo v pohľade svetonázorov
TRETIA ČASŤ Budúcnosť sveta z perspektívy svetonázorov
ŠTVRTÁ ČASŤ Ako vstúpiť do spoločenstva s Bohom
SLOVÁ NA ZÁVER
DODATKY K DRUHÉMU DIELU
Všetky stránky



III. oddiel


Čo môžeme vedieť o Bohu a jeho existencii



Kapitola A

Boh existuje a môžeme ho poznať


Boh existuje a môžeme ho poznať. Tieto dve konštatovania sú základom biblickej viery a biblického poznávania sveta, v ktorom žijeme. Všetko, čo vieme o Bohu, vieme preto, lebo on sám sa rozhodol dať sa poznať.


Boh je poznateľný

Boh je poznateľný, ale nie našimi zmyslami tak, ako poznáme obklopujúci nás materiálny svet. Trojjediný Boh sa však človeku zjavil natoľko, že je možné mu prisúdiť určité vlastnosti či charakteristiky. V ďalšom texte predložíme niektoré jeho charakteristiky (predložený opis nie je vyčerpávajúci).



Kapitola B

Božie vlastnosti (atribúty)


Boh je duch (Ján 4:24), je večný, je samojestvujúci (samoexistujúci), nemenný, všemocný, všetko vediaci, všadeprítomný. Boh je láska, je pravda, je život.


Boh je dokonalá svätosť, dokonalá spravodlivosť, dokonalá vernosť (je svetlo). Boh je dobrotivý, ale prejavuje aj svoj hnev voči všetkému, čo je nesväté a hriešne – Boh je spravodlivý, je sudca. S jeho spravodlivosťou súvisí aj súd.


Z hľadiska jeho vzťahu k stvorenému svetu je Boh Stvoriteľ, je Sudca a je Spasiteľ. Aj z hľadiska jeho mena a titulov ide o zjavenie opisujúce osobu Boha, jeho existenciu a stvoriteľskú a vykupiteľskú činnosti (pozri zdroje31)-34)).


1. Boh je duch

Boh je duch, a tí, ktorí sa mu modlia, musia sa modliť v duchu a v pravde (Ján 4:24).


Vo verši Ján 4:24 je uvedené, že Boh je duch. Boh je celou podstatou svojho bytia duchovná bytosť – je duch celým svojím bytím. Týmto výrazom a celým veršom upriamuje Písmo pozornosť na Boha ako na živú existujúcu bytosť a na podstatu celej jeho bytosti. Keď hovoríme, že Boh je bytosť, hovoríme tým, že Boh je živý, je živá bytosť, má svoje „ja“.


Boh je jediný a jedinečný. Je nestvorený, je nezapríčinený, je večne-samo-existujúci a iného takého niet. Boh je neviditeľná, absolútne mocná bytosť. Má moc a vládu nad všetkým, čo existuje. Je od všetkého nezávislý – nezávisí od nikoho a ničoho –, je absolútne slobodný, suverénny, zvrchovaný. K svojej existencii nepotrebuje nič zvonku – nič, čo je mimo neho. Je samo-existujúci a sebestačný.



2. Boh je večný a prebýva vo večnosti

Boh je večný a prebýva v sfére bytia („prostredí“) večnosti.


Boh je večný

„Či nevieš? Ak si nepočul: Večný Boh Hospodin, ktorý stvoril konce zeme, neustáva ani nezomdlieva; nikto nevystihne jeho rozumu!“ (Izaiáš 40:28)


Večné bytie, večné jestvovanie je základná vlastnosť Boha. To, že je večný, hovorí o podstate jeho bytia, ktorú nemá žiadna zo stvorených bytostí. To, že Boh je večný, znamená, že jeho bytie nemá počiatok ani koniec.


Boh sa nemení

Večnosť Boha poukazuje aj na jeho nemeniteľnosť. Nemeniteľnosť znamená, že sa nemení vo všetkých svojich vlastnostiach.


Jeho nemennosť má pre nás ľudí ešte aj iný, osobnejší význam. Nemusíme sa napríklad báť, že keď nás skôr miloval v Kristovi, že v budúcnosti zmení svoj vzťah k nám a prestane nás mať rád. Rovnako tak si ale nesmieme myslieť, že zmení svoj postoj k hriechu.


Boh prebýva vo večnosti

„Lebo takto hovorí vysoký a vznešený, ktorý obýva večnosť, ktorého meno je Svätý…“ (Izaiáš 57:15).


Boh je večný a prebýva vo večnosti

To, že Boh prebýva vo sfére večnosti, hovorí o spôsobe jeho existencie. Večnosť ako nestvorená sféra prebývania je vlastná iba Bohu. Nemá príčinu a nemá počiatok ani koniec. Z tejto a iných výpovedí Písma môžeme usúdiť, že večnosť je „niečo“ a Boh prebýva „niekde“ a v „niečom“.


Boh je všadeprítomný

Boh je všadeprítomný. Túto skutočnosť zjavuje Písmo a uchopujeme ju súhrnne z rôznych veršov.


Jednota podstaty bytia Boha a spôsobu jeho existencie

Večnosť Boha poukazuje nielen na nezapríčinenú a nezávislú podstatu jeho bytia, ale, ako píšeme vyššie, aj na ničím nezapríčinený a od ničoho nezávislý spôsob jeho existencie. Človek, stvorená časná bytosť (podliehajúca času), prebýva v stvorenej sfére svojho prebývania (zem). (Pojem časnosť vysvetlíme nižšie v VIII. oddiele v kapitole A.)


Boh je všadeprítomný súčasne v celom stvorenom svete. Je to tak preto, lebo prebýva vo večnosti a večnosť presakuje obe stvorené sféry prebývania (nebesia a zem).


3. Boh je večný Kráľ

Podľa Písma Boh je zvrchovaným vládcom (Kráľom) všetkého, čo existuje. Zvrchovane vládne ako nad všetkými stvorenými bytosťami (nielen nad jednotlivcami, ale aj nad dejinami národov a ľudstva ako takého, rovnako tak aj nad anjelmi), tak aj nad samotným a celým tvorstvom (nad prírodnými živlami, nad prírodnými javmi, nad hmotou, nad prírodnými zákonmi).