Materialistický a biblický pohľad na svet - 2. diel - IV. oddiel Boh je prvotnou príčinou všetkého existujúceho  PDF  Tlač  Email
Autor: Drahoslav Vajda   
Obsah článku
Materialistický a biblický pohľad na svet - 2. diel
O publikácii
Predhovor autora
PRVÁ ĆASŤ Prvotná príčina pôvodu…
I. oddiel Svet je pochopiteľný len v Bohu
II. oddiel Viera v biblickom pohľade
III. oddiel Čo môžeme vedieť o Bohu a jeho existencii
IV. oddiel Boh je prvotnou príčinou všetkého existujúceho
V. oddiel Z čoho je všetko stvorené?:
VI. oddiel Človek - stvorená bytosť
VII. oddiel Človek a ľudstvo v prítomnosti
VIII. oddiel Priestor a čas - náš spôsob existencie
IX. Veda v biblickom pophľade
DRUÁ ČASť Dobro a zlo v pohľade svetonázorov
TRETIA ČASŤ Budúcnosť sveta z perspektívy svetonázorov
ŠTVRTÁ ČASŤ Ako vstúpiť do spoločenstva s Bohom
SLOVÁ NA ZÁVER
DODATKY K DRUHÉMU DIELU
Všetky stránky



IV. oddiel


Boh je prvotnou príčinou všetkého existujúceho



Kapitola A

Boh povedal a stalo sa

Ako (akým spôsobom) bolo všetko stvorené?


Jednou z prvých vecí, ktoré Biblia zjavuje o Bohu, je to, že konal prostredníctvom svojho hovoreného slova, svojej reči – prikázal „nech je!“ (nech jestvuje!) alebo „nech sa stane to a to!“. Svojim vyrieknutým rozkázaním priviedol do existencie dovtedy neexistujúce veci. V 1. knihe Mojžišovej v 1. kapitole je zapísané, ako vzniklo všetko existujúce. Stalo sa to tak, že Boh povedal, prehovoril, riekol, rozkázal – teda, že použil na to svoje hovorené slovo, svoju reč. Predtým neexistovala žiadna hmota (matéria), žiaden priestor ani čas.



Kapitola B

Boh je Stvoriteľ všetkého existujúceho

Boh je prvotnou príčinou všetkého existujúceho


Boh je prvotnou a jedinou príčinou a pôvodcom všetkého neživého a živého stvoreného. Nič z toho, čo existuje, nebesia a zem a všetko, čo je na nebi a na zemi, pred Božou stvoriteľskou činnosťou neexistovalo.

V súvislosti so stvorením vznikajú rôzne otázky. Napríklad: Ako dlho trvalo stvorenie? Kedy a v akom poradí boli jednotlivé veci stvorené? Ako bolo všetko stvorené? Z čoho bolo všetko stvorené? V nasledujúcich kapitolách sa týmto a im podobným otázkam budeme venovať.



Kapitola C

Pôvod života


1. Život a živé organizmy – vysvetlenie

Definícia života a živých organizmov podľa biológie


Materialistický pohľad na svet nemá správne chápanie života, pretože nemá správne porozumenie toho, čo je duch, duša (myseľ, vôľa, svedomie, cítenie, morálka atď.) a čo je samotný život.


Definícia života a živých bytostí podľa Písma

Život existuje a prejavuje sa existenciou živých bytostí. Samostatnú kategóriu života predstavuje Boh ako večná nestvorená živá osoba, bytosť. Ako píšeme aj vyššie, Boh má život sám v sebe – je zdrojom života. On je zdrojom života všetkých živých bytostí, ktoré sám stvoril.



2. Pôvod a zdroj života

Vo svojom bytí Boh existuje sám osebe – život má sám v sebe. Život je jedným z jeho základných vlastností (atribútov). Pôvodcom, zdrojom všetkého života, všetkého živého, je Boh a Božia stvoriteľská činnosť. Niet iného zdroja života.



3. Život zemských tvorov

Výraz život zemských tvorov označuje fyzickú, živočíšnu, organickú existenciu na tejto zemi prejavujúcu sa v samočinnom pohybe, v samo hýbaní.


Boh stvoril živé tvory, ktoré žijú v moriach (vo vode), a nazval ich „živá duša“ alebo aj „hemživé tvory“. Stvoril aj vtáctvo, ktoré lieta na oblohe (1. Mojžišova 1:20-23) a živočíchov na súši. Ako korunu tvorstva na zemi stvoril Boh človeka.


Na počiatku smrť v stvorenstve neexistovala. Ako smrť a porušenie vstúpili do veľmi dobre stvoreného sveta, píšeme v VII. oddiele v kapitole B paragrafoch 1 a 2. Otázka smrti je kľúčová skutočnosť, v ktorej sa diametrálne rozchádzajú biblický a materialistický svetonázor.



4. Večný život

Pod životom si bežne predstavujeme náš pozemský (časný) biologický život. Rozumie sa ním prirodzená životaschopnosť, ktorá sa smrťou stráca. Písmo hovorí ešte aj o inom živote – o večnom živote. (Viac o tomto píšeme v VII. oddiele v kapitole B paragrafe 3; v štvrtej časti v II. oddiele a v dodatku C.)




Kapitola D

Sedem dní stvoriteľského týždňa

Ako dlho trvalo stvorenie?

Čo bolo v jednotlivých dňoch stvorené?


Stvoriteľský týždeň trval sedem 24-hodinových (kalendárnych) dní, teda dní, ktorých dĺžka je definovaná ránom a večerom, východom a západom slnka.B)


Taxatívny popis diela stvorenia je uvedený v prvej kapitole 1. knihy Mojžišovej. Z popisu stvoriteľského týždňa a výpovede celého Písma rozumieme, že v stvoriteľskom týždni boli stvorené všetky veci, štruktúry, formy, ktoré dnes nachádzame v celom vesmíre.


Prvý deň stvoriteľského týždňa

Počiatok stvorenia je počiatkom prvého dňa a zároveň počiatkom celého stvoriteľského týždňa. Všetko, čo Boh v tento deň stvoril, je uvedené vo veršoch 1. knihy Mojžišovej 1:1-5. Prvý deň skončil a jeho ukončenie je ohlásené vyslovenou frázou: A bol večer, a bolo ráno, prvý deň.


Prvých šesť dní stvoriteľského týždňa je vyplnených Božou činnosťou, a to takou, že v každom dni Boh stvoril niečo nové, čo dovtedy neexistovalo.


Stvoriteľský týždeň trval sedem dní, pretože má sedem dní. Aj siedmy deň patrí do stvoriteľského týždňa. Siedmemu stvoriteľskému dňu môžeme teda rozumieť tak, že to bol deň, ktorým bol ustanovený a vyhlásený odpočinok ako spôsob existencie pre človeka, celé tvorstvo a svojím spôsobom aj pre Boha, lebo výsledkom ukončenia stvorenia bolo to, že už viac nebolo potrebné nič stvoriť.


Ďalšie o stvoriteľskom týždni

Všetko čo existuje, existuje len preto, že to Boh stvoril, povolal/zavolal do existencie alebo ustanovil svojím rozhodnutím. Aj odpočinok existuje len preto, lebo Boh odpočíval a odpočinok pre človeka a všetko živé svojím rozhodnutím ustanovil.


Aký zámer sa dosiahol ukončením diela stvorenia?

Po tom, ako v šiestich dňoch boli dokonané nebesia i zem i všetko ich vojsko (1. Mojžišova 2:1), v siedmom dni, ako píšeme vyššie, keď Boh odpočinul od svojho diela, ktoré činil, malo aj celé tvorstvo v plnom Božom zaopatrení, v Božom odpočinku navždy žiť a prebývať. Neskôr však došlo k udalosti, pre ktorú je to už všetko inak – došlo k porušeniu všetkého toho veľmi dobrého. O tejto udalosti píšeme v VII. oddiele v kapitole B.