Najnovšie články

Vtelenie – historická skutočnosť  PDF  Tlač  Email
Autor: Drahoslav Vajda   

Zo série výpiskov z knihy Erich Sauer:Triumf ukrižovaného, vyd. A-alef, Ostrava 1996.


Na svete bol, a svet povstal skrze neho, a svet ho nepoznal! Prišiel do svojho vlastného, a jeho vlastní ho neprijali!A on, to Slovo sa stalo telom a stánilo medzi nami, a hľadeli sme na jeho slávu, na slávu ako jednorodeného od Otca a bol plný milosti a pravdy. Ján 1:10-11+14


Písmo  o tom, čo muselo v nebesiach predchádzať príchodu Syna na túto zem, prezrádza veľmi málo. Zachytáva len slová, ktoré adresoval Syn svojmu Otcovi:  „Preto vchádzajúc do sveta hovorí: Obeti a posvätného daru si nechcel, ale si mi ustrojil telo. V zápalných obetiach ani v obetiach za hriech si nemal záľuby. Vtedy som povedal: Hľa, idem - v záhlaví knihy je napísané o mne -, aby som činil, ó, Bože, tvoju vôľu.“ (Židom 10:5-7).


Syn opustil nádheru nebies a stal človekom, a ako iní ľudia prijal ľudské telo. Dobrovoľne vstúpil do prostredia ľudí, ktorí sú na svete – do prostredia priestorového a časového obmedzenia. Večné Slovo sa stalo ľudskou dušou. Stal sa človekom, aby sa ľudia neskôr stali jemu podobní. Kvôli nám schudobnel, aby sme my jeho chudobou zbohatli (2. Korintským 8:9).


V ňom, v Kristovi, v jednej osobe splynulo božstvo a dokonalé človečenstvo. Božstvo a človečenstvo v jednej osobe v Ježišovi z Nazareta! Ako došlo k harmonickej jednote nekonečna s konečnom, to je pre nás nevysvetliteľným tajomstvom. To je pre človeka nerozlúštiteľné a preto nám ostáva túto jednotu a harmóniu  v Ježišovi len prijať ako fakt.



Poníženie a povýšenie

Zostúpil z nebies, ale nebolo to vtelenie, ktoré prinieslo Božiemu Synovi poníženie, ale ponížením bolo prijatie formy nepremeneného človečenstva stojaceho pod následkami hriechu: „Lebo to, čo bolo nemožné zákonu, nakoľko bol slabý skrze telo, to vykonal Boh pošlúc svojho Syna v podobnosti tela hriechu a príčinou hriechu a odsúdil hriech v tele…“ (Rímskym 8:3). Verš čítajme pozorne, lebo: Nevstúpil do tela hriechu, ale do podobenstva tela hriechu. Keby totižto bolo bývalo pre Božieho Syna ponížením už len to, že sa stal človekom, nebolo by muselo jeho povýšenie spočívať v premenení, ale len v odložení celej jeho ľudskej bytosti (v odložení človečenstva)! Písmo však jasne učí, že Ježiš bol povýšený v ľudskej podobe – ľudská podoba mu zostala a zmŕtvychvstanie a nanebovstúpenie (vyvýšenie) znamenajú zvečnenie jeho človečenstva v premenenej, oslávenej forme. Svojim vtelením prijal spôsob služobníka (Filipským 2:7), t.j. poníženého ľudstva, ale premenil ho svojim vykupiteľským dielom natoľko, že táto sláva nie je protikladom slávy toho, kto teraz sedí po pravici Otca. Sláva premeneného človeka Ježiša Krista na nebesiach nemôže byť o nič menšia ako tá, ktorú malo večné Slovo predtým, než sa stalo telom. Sám hovoril: „A teraz ma osláv ty, Otče, sám u seba slávou, ktorú som mal u teba, prv ako bol svet.“ (Ján 17:5).


Získanie spásy a dokonanie spásy

Večná existencia Božieho Syna v tele je dokonca nevyhnutnou podmienkou pre dokonanie a uchovanie jeho diela. Až ako oslávený človek sa mohol stať posledným Adamom (Rímskym 5:12-21; 1. Korintským 15:21-22 a 45) a hlavou (Efezským 4:15; Kolosenským 2:19) nového človeka (Efezským 2:15), ním vykúpenej jeho Cirkvi ako ľudského organizmu. Len takto môže existovať to, že spasení sú v Kristovi, tvoria živé obecenstvo údov jeho tela s ním ako ich hlavou (Efezským 1:23, 4:15-16; Kolosenským 1:24). Preto je Kristovo zotrvanie v tele nevyhnutnou súčasťou jeho povýšenia a toto sa z mŕtvych vstaním a na nebo vzatím zviditeľňuje a dostáva sa do pravého biblického svetla.


Historická forma

Kristus sa stal človekom, aby sa mohol stať posledným Adamom. To je večná a základná myšlienka jeho zjavenia v tele, totižto premenenie jeho osoby ako Vykupiteľa. Stal sa poníženým človekom, aby ako zástupca hriešnikov dosiahol utrpením slávu tohto posledného Adama. To bola historická forma jeho príchodu na svet a v tomto zmysle bola výrazom vzdania savyprázdnením jeho slávy. „…Syn človeka neprišiel, aby mu slúžili, ale aby slúžil a dal svoj život ako výkupné za mnohých.“ (Matúš 20:28).


Späť na začiatok tohto výpisku.


Späť na Zoznam a obsah série výpiskov z knihy Triumf ukrižovaného.


Vytvorené: 30. január2013
Upravené:  8. február 2013