Najnovšie články

Trúba Božia a posledná trúba  PDF  Tlač  Email
Autor: Drahoslav Vajda   


Trúby a anjeli, ktorí budú na nich trúbiť



V súvislosti s druhým príchodom Pána Ježiša Krista a vychvátením Cirkvi pri prvom vzkriesení sa v Písme na piatich miestach píše o trúbach a trúbení. Preskúmame o čom tieto verše hovoria, aby sme zistili o aké trúby sa jedná a o koľkých trúbach je v tejto súvislosti reč. Ide o nasledovné verše:


A) „Hľa, tajomstvo vám hovorím. Všetci nezosneme, ale všetci budeme premenení, razom, v okamihu, pri zatrúbení poslednej trúby. Lebo zatrúbi, a mŕtvi vstanú neporušiteľní, a my budeme premenení“ (1. Korintským 15:51-52).


B) „Lebo sám Pán s veliteľským povelom, s hlasom archanjela a s trúbou Božou zostúpi z neba“ (1. Tesalonickým 4:16).


C) „ale vo dňoch hlasu siedmeho anjela, keď bude trúbiť, dokoná sa tajomstvo Božie, ako to zvestoval svojim sluhom prorokom“ (Zjavenie 10:7).


D) „(15)  A siedmy anjel zatrúbil, a povstali veľké hlasy na nebi, ktoré hovorili: Kráľovstvá sveta sa stali kráľovstvami nášho Pána a jeho Krista, a bude kraľovať na veky vekov. (16)  A dvadsiati štyria starci hovorili: (17) Ďakujeme ti, Pane, všemohúci Bože, ktorý si a ktorý si bol a ktorý prídeš, pretože si prevzal svoju veľkú moc a kraľuješ. (18)… a prišiel  …čas mŕtvych, aby boli súdení, ako i čas dať odplatu tvojim sluhom, prorokom, a svätým a tým, ktorí sa boja tvojho mena, malým i veľkým, aby boli skazení tí, ktorí kazia zem (Zjavenie 11:15-18).


E) „A pošle svojich anjelov s trúbou veľkého zvuku, a zhromaždia jeho vyvolených od štyroch vetrov, od jedných končín nebies až po ich druhé končiny“ (Matúš 24:31; pozri aj Marek 13:27).


Položíme si otázku: Ako súvisia trúby s prvým vzkriesením mŕtvych  a vychvátením Cirkvi? Na túto otázku Písmo odpovedá nasledovne:


Verše 1. Korintským 15:51-52 (A) jednoznačne a priamo spájajú vychvátenie Cirkvi s trúbením poslednej trúby.


Verš 1. Tesalonickým 4:16 (B) vo svojom kontexte (verše 13-15 a verš 17) hovorí o prvom vzkriesení z mŕtvych a vychvátení živých patriacich Pánovi. Pri tom bude znieť Božia trúba. Tento verš, ani jeho kontext, nijako (ani v náznakoch!) neurčujú umiestnenie vychvátenia Cirkvi na časovú os, lebo vychvátenie nedávajú do súvisu s inou udalosťou, vzhľadom na ktorú by to bolo možné. Toto miesto nie je možné na nijaký spôsob použiť pre datovanie vychvátenia Cirkvi. Toto miesto hovorí len o znameniach (!), ktoré budú príchod Pána Ježiša pre svoju Cirkev predznamenávať a sprevádzať!


Verš Zjavenie 10:7 (C) upriamuje pozornosť na siedmeho anjeladokonanie Božieho tajomstva. Tu slovo dokonanie má význam: naplneie, uskutočnenie toho, čo bolo doteraz tajomstvom; to, čo je obsahom Božieho  tajomstva sa stane zjavným, známym. Pod Božím tajomstvom sa rozumie to, čo si Boh preduložil, ale to zostávalo utajené v jeho mysli. Boh svoje tajomstvo zjavoval a napĺňa   postupne (pozri napríklad Kolosenským 1:26-27; Efezským 3:10). Zmysel slova dokonanie je aj ten, v akom ho použil Pán, keď na kríži zvolal: Dokonané je! Tento verš (C) upriamuje k veršom uvedeným v bode D.


Verše Zjavenie 11:15-18 (D) nás spájajú s viacerými udalosťami. Predovšetkým udalosti, o ktorých sa v nich hovorí, umiestňujú na časovú os. Ide o ich relatívne umiestnenie, nie absolútne! Nastanú počas alebo po trúbení siedmeho anjela (a siedmy anjel zatrúbil), nie inokedy. Týmito udalosti sú: druhý príchod Pána (ktorý si bol a ktorý prídeš); Pán Ježiš príde ako Pán a Kráľ (si prevzal svoju veľkú moc a kraľuješ); vzkriesenie mŕtvych a súd pred Kristovou súdnou stolicou (čas mŕtvych a čas dať odplatu tvojim sluhom, prorokom, a svätým); kráľovstvo Krista a toho, čo bude potom (bude kraľovať na veky vekov).


Verše Matúš 24:31; Marek 13:27  (E) hovoria už o zhromaždení vyvoleného zostatku z Izraela po skončení veľkého, či Jakobovho súženia. Hovorí o zhromaždení ľuďoch z Izraela, ktorí na zemskom povrchu po skončení sedemdesiateho týždeň-roka Izraelu vymeraných Božích súdov zostali na žive, lebo uverili v Ježiša Krista z Nazareta ako Izraelu zasľúbeného Mesiáša.  V týchto veršoch sa nehovorí o poslednej trúbe ani o siedmom anjelovi a ani o trúbe Božej. Pán Ježiš pošle svojich anjelov s trúbou veľkého zvuku. Vo verši Zjavenie 10:7 je otvorene povedané, že na poslednej, siedmej trúbe bude trúbiť jeden, siedmy anjel. Tí anjeli, ktorí budú poslaní, aby z pomedzi národov zo sveta zhromaždili Židov patriacich do posledného zostatku a priviedli ich do Jeruzalema (na územie Izraela) nemusia byť doslova anjeli (duchovné anjelske bytosti), ale môže ísť o spasených ľudí patriacich Kristovi, ktorí spolu s ním fyzicky zostúpia na zem.


Som presvedčený, že trúba veľkého zvuku z veršov Matúš 24:31; Marek 13:27  nie je totožná z poslednou trúbou na ktorej bude trúbiť siedmy anjel (verše 1. Korintským 15:51; Zjavenie 10:7; 11:15) a nie je totožná ani s Božou trúbou z verša 1. Tesalonickým 4:16. Trúba Božia bude znieť pri zostupovaní Pána Ježiša z nebies a ohlasovať jeho príchod. Trúba veľkého zvuku bude znieť keď už Pán Ježiš bude fyzicky na povrchu zeme. Tým je trúba veľkého zvuku identifikovaná a vylúčená z možnosti ohlasovania  vychvátenia Cirkvi. Ostáva ešte identifikovať predchádzajúce dve a zistiť súvis medzi nimi.



Trúba Božia (1. Tesalonickým 4:16) a posledná trúba (1. Korintským 15:51)

Apoštol Ján videl, že keď skončí obdobie rozlamovania siedmych pečatí, že sa istým anjelom dajú trúby: „A videl som tých sedem anjelov, ktorí stoja pred Bohom, a dalo sa im sedem trúb“ (Zjavenie 8:2). Čo môžeme z tohto verša a jeho kontextu vyrozumieť?


Sedem anjelov, ktorým sa dalo sedem trúb, sú anjeli, ktorí stoja pred Bohom. Rozumieme tomu tak, že títo anjeli pred Bohom stále stoja a tam zostali stáť aj potom, ako dostali trúby. Anjeli trúby prevzali a prihotovili sa, aby trúbili (verš 6). Keď potom postupne jeden po druhom trúbili, stále stáli pred Bohom, pred Božím trónom a hlas trúb, čiže hlas anjelov (10:7), znel z pred Božieho trónu, znel z miesta, kde bol Boh. Nie je uvedené, kto dal anjelom trúby, ale oprávnene sa domnievame, že sa tak stalo na Boží pokyn. Na základe týchto skutočností sme nadobudli presvedčenie, že týchto sedem trúb sú vlastne trúby Božie. To nás posúva k záveru, že trúba Božia z 1. listu Tesalonickým 4:16 je totožná s poslednou trúbou z 1. listu Korintským 15:51 a Zjavenia 10:7 a 11: 15 siedmeho anjela, ktorý stojí pred Bohom a trúby na nej. Pre iné vysvetlenie nenachádzame v Písme vysvetlenie – na trúbach trúbia iba anjeli alebo ľudia.


Tento záver je dôležitý predovšetkým z iného pohľadu. Je dôležitý pre rozsudzovanie doby vychvátenia Cirkvi pri prvom vzkriesení. Tým, že trúba Božia z verša 1. Tesalonickým 4:16 a posledná trúba z 1. Korintským 15:51 sú jedna a tá istá trúba, potvrdzuje to skutočnosť, že k vychváteniu Cirkvi dôjde pri zatrúbení posledne,j siedmej trúby na ktorej bude trúbiť posledný zo siedmych anjelov (Zjavenie 10:7, 11:15). Posledná zo siedmych trúb bude znieť v druhej polovici sedemročnej vlády Antikrista. Bude to v dobe, keď Antikrist, človek hriechu, syn zatratenia, už bude odhalený, demaskovaný a bude zjavný všetkým ľuďom. K odhaleniu, demaskovaniu Antikrista dôjde ku koncu prvej polovice sedemročného obdobia jeho vlády . Nie skôr!



Ale vás prosíme, bratia, ohľadne príchodu nášho Pána Ježiša Krista

a nášho zhromaždenia k nemu,

Nech vás nikto nezvedie nijakým spôsobom, lebo deň Kristov nenastane,

kým prv nepríde odpadnutie, a nebude zjavený človek hriechu, syn zatratenia.

2. Tesalonickým 2:1, 3



Linky na súvisiace články:

Vychvátenie pred súžením

V článku predkladáme komentár k učeniu, podľa ktorého k prvému vzkrieseniu z mŕtvych a vychváteniu ešte živých veriacich v evanjelium Ježiša Krista dôjde pred veľkým (Jakobovým) súžením, resp. ešte pred začiatkom posledného zo "70. týždňov" (týždeň-rokov) Izraelu vymeraných súdov.


Druhý príchod Pána Ježiša Krista - Deň Kristov

Dejiny sveta a dejiny spasenia spejú k druhému príchodu Pána Ježiša Krista. Dôjde k nemu v druhej polovici 70. týždeň-roka Izraelu vymeraných Božích súdov (Daniel 9:24).


Príchod Pána Ježiša pre svoju Cirkev (26. 3. 2023)

V článku Druhý príchod Pána Ježiša Krista - Deň Kristov (predchádzajúci článok) históriu spasenia opisujeme z pohľadu druhého príchodu Pána. V tomto sa na ňu pozrieme z pohľadu prvého vzkriesenia mŕtvych a vychvátenia živých patriacich Pánovi.



Umiestnené 21. 8. 2023

Upravené: 23. 8. 2023