Najnovšie články

Druhý príchod Pána Ježiša Krista  PDF  Tlač  Email
Autor: Drahoslav Vajda   


Deň Kristov


Druhý príchod Pána Ježiša Krista je udalosť, ku ktorej spejú dejiny sveta a dejiny spasenia Božieho ľudu zvlášť.


Nepoznáme deň ani hodinu, nepoznáme dátum jeho príchodu, ale z Písma vieme, že ho budú predchádzať očividné udalosti a znamenia. Na základe nich môžeme usudzovať, kedy k druhému príchodu Pána dôjde, čiže kedy nastane deň Kristov.



V článku sa budeme venovať práve takýmto úvahám. Nepôjdeme do podrobného výkladu obsahu a významu príslušných udalostí, to urobíme neskôr. V tomto článku len načrtneme udalosti doby posledných dní a druhého príchodu Pána Ježiša Krista. Hneď na začiatku však upozorňujeme, že našim cieľom nie je určenie presného dňa a hodiny jeho príchodu (čo by bolo tzv. absolútne datovanie jeho príchodu, čiže presné umiestnenie príchodu na číselnú časovú os), ale poukázanie na udalosti a znamenia predchádzajúcich jeho príchod (čo je tzv. relatívne datovanie, čiže stanovenie príchodu vzhľadom na inú tiež dátumom neurčenú, ale dobre rozpoznateľnú udalosť). Toto, relatívne datovanie, je úplne legitímne, lebo sám Pán Ježiš nás k tomu vedie. Keď sa ho učeníci pýtali, že kedy dôjde k jeho príchodu a skonaniu sveta, a podľa čoho ich budú poznať, oznámil im, aké znamenia ich budú predchádzať a odpovedal: „A od figovníka sa naučte podobenstvu: keď už zmäkne jeho letorast a vyženie lístie, viete, že je už blízko leto. Tak aj vy, keď uvidíte všetko toto, vedzte, že je blízko, predo dvermi [jeho príchod a skonanie sveta]“ (Matúš 24:32-33, pozri aj verš 36!).



Druhý príchod Pána sa odohrá v období prebiehania dvoch udalostí

Sú nimi:

A) Sedemdesiaty, posledný, „týždeň“ Božích rozhodnutí nad Izraelom. Jeden „týždeň“ v Danielovom proroctve (Daniel 9:24-27) je obdobie siedmych kalendárnych rokov. V teologickej či náboženskej literatúre sa o nich hovorí aj ako o Danielových týždeň-rokoch. Šesťdesiatdeväť „týždňov“ už uplynulo a posledný, sedemdesiaty, je ešte len pred nami.


B) Sedemročná celosvetová vláda Antikrista (Daniel 9:27). Časovo sa bude zhodovať s posledným zo sedemdesiatich „týždňov“ Danielovho proroctva (70. Danielovým týždeň-rokom).


Tieto dve udalosti sa budú prelínať, budú prebiehať súčasne v tom istom sedemročnom období. Svojim obsahom a účelom sú však odlišné. Budú tvoriť pozadie druhého príchodu Pána, preto k druhému príchod dôjde až potom, keď už obe obdobia nastali.


Vyvolený izraelský národ, potomstvo patriarchov Abraháma, Izáka a Jakoba, je národ tvrdej šije. Boh si ho vyvolil za svoj ľud na svedectvo ostatným národom, ale Izrael sa mu stal neposlušným. Zato ho v celej jeho histórii stíhajú Božie súdy a tresty s cieľom priviesť ho k poslušnosti Bohu.


Adamovou neposlušnosťou vládcom (kniežaťom) tohto sveta sa stal satan, diabol (Rímskym 6:16; Lukáš 4:5-6; Ján 12:31, 14:30). Príde však čas, že vláda bude odovzdaná Ježišovi Kristovi a jeho svätým a spolu prídu sem na zem. K tomu dôjde práve v priebehu 70. Danielovho týždeň-roka.


K bodu A)

Po Šalamúnovej smrti, asi v roku 931 pred Kristom, došlo k rozdeleniu jeho kráľovstva na Severné (Samáriu) a Južné (Judsko). Severné kráľovstvo zaniklo asýrskym zajatím v roku 722 pred Kristom a Južné v roku 586 pred Kristom zbúraním Jeruzalema a chrámu. Zánik Južného kráľovstva započal prvou deportáciou judských zajatcov, ku ktorej došlo za babylonského kráľa Nabuchodonozora v treťom roku kraľovania Jehojakima (Daniel 1:1). To sa udialo asi v roku 605 pred Kristom. V tejto prvej vlne sa do zajatia dostal aj Daniel a jeho priatelia (1:6-7). V roku 537 pred Kristom došlo k návratu prvej vlny navrátivších sa do Judska (pod vedením Zerubábela a kňaza Józuu) na základe Kýrovho ediktu z roku 538 pred Kristom.


Bol to prorok Daniel, ktorý ako babylonsky zajatec vyrozumel z kníh počet rokov o ktorých sa bolo stalo slovo Hospodinovo k prorokovi Jeremiášovi o dĺžke trvania babylonského zajatia. Vyrozumel, že zajatie bude trvať sedemdesiat kalendárnych rokov (Daniel 9:2-19; Jeremiáš 25.11-12; 2. kniha kroník 36:21). Keď tomu Daniel porozumel v pokání volal k Bohu a modlil sa za tri veci: za izraelský národ, za mesto Jeruzalemza chrám (svätyňu). Všetky tri boli poškvrnené hriechom ľudu a všetky tri boli pod Božím hnevom a súdom.


Kým Daniel ešte na modlitbe hovoril a vyznával hriechy svojho ľudu Izraela, priletel Gabriel (Daniel 9:20-21), aby mu oznámil, že prišiel, aby ho urobil schopným rozumieť tajomstvám a videniu (verš 22). Oznámil mu: „Sedemdesiat týždňov je vymerané vzhľadom na tvoj ľud a na mesto tvojej svätosti, uzavrieť prestúpenie a zapečatiť hriech, pokryť neprávosť a priviesť spravodlivosť vekov, zapečatiť videnie i proroctvo proroka a pomazať svätyňu svätých“ (verš 24). „A vedz a rozumej, že odkedy vyjde slovo navrátiť Izraela a vystaviť Jeruzalem až po pomazaného vojvodu, bude sedem týždňov, a šesťdesiatdva týždňov a zase bude vystavená ulica i priekopa, a to sa bude diať v úzkosti časov“ (verš 25). Toto Danielovo proroctvo z deviatej kapitoly je kľúčové pre pochopenie posledných dní tohto veku. Sedemdesiat týždňov (týždeň-rokov) Božích rozhodnutí nad Izraelom nie je totožných so sedemdesiatimi kalendárnymi rokmi babylonského zajatia.


Zo sedemdesiatich týždeň-rokov Božích rozhodnutí nad Izraelom už uplynulo 69 čo je 483 kalendárnych rokov. Šesťdesiaty deviaty týždeň končí ukrižovaním Spasiteľa, Krista („vyťatý pomazaný, a niet mu“ – Daniel 9:26), teda v roku 33 n. l. Od toho sa odvíja, že začiatkom tohto obdobia 69 týždeň-rokov je rok 444 pred Kristom, čo by zodpovedalo návratu zajatých na základe Artaxerxovho ediktu. (Pozri zdroj Stručná história izraelského národa, 4. časť, Solas číslo 62, zima 2024.) Posledný, sedemdesiaty týždeň-rok (posledné sedemročné obdobie), je ešte len pred nami.


K bodu B)

Pri skonaní sveta, na konci časov, dôjde k tomu, že na scéne dejín ľudstva sa objaví muž, ktorý dostane veľkú nadprirodzenú moc – stane sa celosvetovým vládcom a bude sa vydávať za Boha. Je pomenovaný ako šelma, Antikrist alebo podľa videnia proroka Daniela ako štvrté  strašné, hrozné a veľmi silné zviera (Daniel 7. kapitola).  Antikrist bude vládnuť sedem kalendárnych rokov. Prvých tri a pol roka bude vystupovať ako celosvetový mierotvorca a ochranca izraelského národa. V polovici tohto obdobia sa však posadí do chrámu v Jeruzaleme a bude chcieť, aby ho uctievali ako Boha. Izraelský národ to odmietne a preto ho Antikrist ďalších tri a pol roka bude kruto prenasledovať.


V druhej polovica vlády Antikrista, druhých tri a pol roka sedemročného Danielovho týždeň-roka, okrem Antikristovho prenasledovania dôjde aj k veľkým a strašným prírodným a nadprirodzeným katastrofám. Podľa Zjavenia 3:10 a 14:6-7 to bude skúška viery v Boha, ktorá príde na celý svet skúsiť tých, ktorí na nej bývajú. Pre Izrael to bude obdobie, ktoré podľa Jeremiáša 30:7 je nazvané Jakobovo súženie a podľa Matúša 24:21 veľké súženie. Bude to doba v ktorej podľa proroka Zachariáša 13:8-9 zahynú dve tretiny vtedy žijúcich Židov a zostane z nich len pre spásu vyvolený zostatok, ktorý povie: Hospodin, môj Boh.


Obdobie oboch udalostí (A, B) započne plynúť v okamihu, keď Antikrist viditeľne uzavrie s Izraelom zmluvu pokoja, mierovú zmluvu (pevnú zmluvu, Daniel 9:27). V súčasnosti Izrael takúto zmluvu s autoritou celosvetového významu ešte nemá uzavretú.



Druhý príchod Pána Ježiša Krista

Pán Ježiš Kristus teraz sedí na tróne po pravici nebeského Otca v nebesiach a podľa apoštola Petra bude tam „až do časov napravenia všetkého, o čom hovoril Boh skrze ústa všetkých svojich svätých prorokov od veku“ (Skutky 3:21). Keď príde čas, že sa naplní všetko, o čom hovoril Boh skrze ústa všetkých svojich svätých prorokov, Pán Ježiš vstane zo svojho miesta na tróne a vráti sa sem na zem – nastane doba jeho druhého príchodu.


Za vlastný druhý príchod Pán sa považuje dlhšie časovo bližšie neurčené obdobie. V tomto období bude Pán „prichádzať“. Je vymedzené dvoma udalosťami. Prvou, ktorá je začiatkom obdobia druhého „prichádzania“, je prvé vzkriesenie. Druhou, ktorá je koncom obdobia druhého „prichádzania“ v úzkom zmysle slova, je jeho viditeľné fyzické zostúpenie na Olivový vrch (Zachariáš 14:4; Skutky 1:9-11). V úzkom zmysle slova druhý príchod („prichádzanie“) Pána teda končí okamihom, kedy sa noha Pána Ježiša fyzicky dotkne zeme. Týmto okamihom sa druhý príchod Pána stane skutočným a definitívnym pre celý viditeľný i neviditeľný svet. Od tohto okamihu bude možné povedať: „Pán prišiel! Pán Ježiš je už tu na zemi!“


Druhý príchod v úzkom zmysle slova

Začiatok a koniec druhého príchodu („prichádzania“) v úzkom zmysle slova nastanú v nejakých konkrétnych dňoch. Nie sú oznámené časovým (kalendárnym) údajom, ale oba sú rozpoznateľné podľa udalostí, ktoré im budú predchádzať (A, B) a  znamení, ktoré sa ukážu, keď k nim dôjde. Udalosti a znamenia začiatku a konca druhého príchodu Pána sú v Písme uvedené a píšeme o nich v ďalšom texte.


Druhý príchod v širšom zmysle slova

Pán Ježiš po tom, ako zostúpi na Olivový vrch, už bude stále na tejto starej zemi až do jej zániku (Zjavenie 20:11). Je dôležité rozpoznávať udalosti, ku ktorým dôjde na začiatku a na konci obdobia druhého Kristovho príchodu v úzkom i širšom zmysle slova. Rovnako je dôležité porozumieť aj ich významu.



Kedy dôjde k druhému príchod Pána Ježiša Krista

Predchádzajúce udalosti načrtnuté v bodoch A) až B) sú pozadím, na ktorom sa bude druhý príchod Pána odohrávať. V tomto oddiele uvedieme udalosti, ktoré už budú hovoriť, že druhý príchod nastal, resp. započal. Teda o udalostiach, ktoré sa odohrajú vo vnútri období už prebiehajúcich udalostí uvedených v bodoch A) a B).


Kedy započne obdobie druhého príchodu

Začiatok obdobia druhého príchodu Pána na túto zem je prakticky totožný s jeho príchodom pre svoju Cirkev. Je totožný s prvým vzkriesením mŕtvych patriacich Pánovi a vychvátením živých patriacich Pánovi, ktoré podľa 2. listu Tesalonickým 4:15-17 nastanú súčasne. Sú považované za jednu udalosť a sú pomenované aj synonymickými výrazmi: prvé vzkriesenie mŕtvych, prvé vzkriesenie, vychvátenie, vychvátenie Cirkvi a aj ďalšími.


Druhý príchod Pána, ako píšeme aj vyššie, je dlhšie časové obdobie. Prvé vzkriesenie mŕtvych a vychvátenie živých je však jednorázová neopakujúca sa udalosť. Porozumieť kedy k nim dôjde, má význam nielen z hľadiska učenia (teológie), ale aj z hľadiska správneho porozumenia a výkladu (exegézy) Písma a praktického života viery. Viera je určujúcim faktorom spôsobu a smerovania  nášho života.


Na základe skutočností zjavených Písmom pred druhým príchodom Pána, resp. pred prvým vzkriesením sa musia odohrať udalosti, ktoré budú blížiaci sa druhý príchod Pána predznamenávať. Až keď sa ony udejú dôjde k prvému vzkrieseniu mŕtvych patriacich Pánovi a k vychváteniu ešte žijúcich patriacich Pánovi.


Predovšetkým čas musí dozrieť do doby, kedy sa na scéne ľudských dejín, ako píše apoštol Pavol, viditeľne objaví Antikrist (syn zatratenia, 2. Teasalonickým 2:3-4). K tomu dôjde na konci prvej polovice 70. Danielovho týždeň-roka. Zviditeľní sa tým, že sa posadí do chrámu v Jeruzaleme a bude chcieť, aby ho uctievali ako Boha. Až po tejto udalosti nastane prvé vzkriesenie.


Pán si pre svoj ľud podľa Písma príde nepozorovateľne, nebadane a z hľadiska času neočakávane, ako zlodej v noci (1. Tesalonickým 5:4; 2. Petrov 3:10; Zjavenie 16:15). K prvému vzkrieseniu a vychváteniu dôjde v druhej polovici 70. Danielovho týždeň-roka, nie skôr (2. Teasalonickým 2:3-4!). Vychvátením odídu z povrchu zeme všetci živí patriaci Pánovi. Že k vychváteniu došlo svet zistí len podľa toho, že živí veriaci v evanjelium zo zeme zmizli, stratili sa a niet ich. Zmiznú a viac ich nebude – a to bude pre celý svet ďalšia dobre rozpoznateľná udalosť, že druhý fyzický príchod Pána je veľmi blízko. Ich zmiznutie zo zeme bude okamihom, faktickým počiatkom druhého príchodu Pána. Opakujem: k druhému príchodu Krista nedôjde (druhý príchod nezačne) skôr ako vo vnútri druhej polovice 70. Danielovho týždeň-roka (2. Teasalonickým 2:3-4!).



Znamenia druhého príchodu Pána

Prvé vzkriesenie mŕtvych a vychvátenie živých patriacich Pánovi a jeho fyzický príchod, zostúpenie na zem, sú dve odlišné udalosti vyznačujúce začiatok a koniec obdobia druhého príchodu Pána Ježiša Krista (v úzkom zmysle slova). Dosvedčujú to práve rozdielne znamenia, ktoré tieto udalosti oznamujú a sprevádzajú. Porovnanie znamení, ktoré budú na začiatku a konci druhého Kristovho príchodu, pomáha pochopiť a objasniť toho obdobie histórie spásy.


A) Znamenia začiatku druhého príchodu

Začiatok obdobia druhého príchodu Pána Ježiša Krista je totožný s prvým vzkriesením, ktoré je jednorázovou udalosťou. Začiatok obdobia druhého príchodu Pána je tým rozpoznateľný podľa vychvátenia zo zeme živých patriacich Pánovi (Cirkvi). Znamenia vychvátenia živých zo zeme a prvého vzkriesenia mŕtvych sú súčasne znameniami počiatku druhého príchodu Pána Ježiša Krista. Píše sa o nich v 1. liste Tesalonickým 4:16-17.


Lebo sám Pán s veliteľským povelom, s hlasom archanjela a s trúbou Božou zostúpi s neba, a mŕtvi v Kristu vstanú najprv; potom my živí ponechaní budeme razom s nimi vychvátení v oblakoch v ústrety Pánovi do povetria. A takto budeme vždycky s Pánom“ (1. Tesalonickým 4:16-17).


Tu sa hovorí o troch znameniach a sú nimi: a) Veliteľský povel Pána, b) Hlas archanjela a c) Trúba Božia. Toto však budú počuť iba tí – či živí, či mŕtvi –, ktorí patria Pánovi, tí, ktorí patria do prvého vzkriesenia. Svet ich vnímať nebude. Ľudia nepatriaci Pánovi (či mŕtvi, či živí) ich počuť nebudú.


a) Veliteľský povel Pána

Pán Ježiš o tomto hovoril aj v Jánovi 5:28-29.  

„(28) Nedivte sa tomu, lebo prde hodina, v ktorú všetci, ktorí sú v hroboch, počujú jeho hlas,

(29)  a vyjdú tí, ktorí dobre činili, na vzkriesenie života, ale tí, ktorí zle robili, na vzkriesenie súdu.“

Pán prehovorí, dá povel a tí, ktorí patria jemu započujú jeho hlas a vstanú z mŕtvych k životu. Títo patria do prvého vzkriesenia. Podľa verša 29 môžeme usudzovať, že neskôr (po skončení tisícročného kráľovstva Krista) na Pánov hlas vstanú k súdu ako mŕtvi aj tí, ktorí neuverili v Krista a jeho evanjelium. Títo patria do druhého vzkriesenia.

b) Hlas archanjela

c) Trúba Božia


B) Znamenia konca druhého príchodu

Koniec druhého príchodu Pána bude iný ako jeho začiatok. Bude to udalosť, ktorá bude dobre viditeľná všetkým obyvateľom zeme. Nebude možné ju prehliadnuť. „Lebo ako vychádza blesk od východu a ukazuje sa až na západ, tak bude aj príchod Syna človeka.“ (Matúš 24:27). Práve týmto veršom je oznámené, že druhý príchod Krista, ako jeho fyzické zostúpenie na túto zem bude viditeľné všetkým ľuďom. Nastane hneď potom, ako skončí veľké súženie, čiže  súženie tých dní (Matúš 24:29), čiže po skončení posledného „týždňa“ Izraelu vymeraných Božích rozhodnutí (po skončení 70. Danielovho týždeň-roka). Znamenia, ktoré sa ukážu po skončení veľkého súženia, budú Kristov doslovný druhý fyzický príchod na zem predznamenávať a sprevádzať.


Matúš 24:29-31 uvádza, že: „(29) A hneď po súžení tých dní zatmie sa slnce, a mesiac nedá svojej žiare, a hviezdy budú padať s neba, a nebeské moci sa budú pohybovať. (30)  A vtedy sa ukáže znamenie Syna človeka na nebi, a vtedy budú plakať všetky pokolenia zeme a uvidia Syna človeka, prichádzajúceho na nebeských oblakoch s mocou a slávou veľkou. (31) A pošle svojich anjelov s trúbou veľkého zvuku, a zhromaždia jeho vyvolených od štyroch vetrov, od jedných končín nebies až po ich druhé končiny.“ Znamenia udalosti jeho viditeľného fyzického zostúpenia na zem sú:

a) Verš 29: zatmie sa slnce, a mesiac nedá svojej žiare, a hviezdy budú padať s neba, a nebeské moci sa budú pohybovať.

b) Verš 30: A vtedy sa ukáže znamenie Syna človeka na nebi, a vtedy budú plakať všetky pokolenia zeme a uvidia Syna človeka, prichádzajúceho na nebeských oblakoch s mocou a slávou veľkou. Podľa týchto dvoch veršov môžeme usudzovať, že nebude svetla a jediné čo bude vidieť na oblohe, bude prichádzajúci Syn človeka, ktorý príde na nebeských oblakoch s mocou a slávou veľkou. Spolu s ním prídu aj všetci z prvého vzkriesenia (Zjavenie 19:14).

c) Verš 31: Tu sa hovorí o trúbe veľkého zvuku. Táto trúba nie je totožná s trúbou Božou z verša  1. Tesalonickým 4:16. Trúba z 1. Tesalonickým 4:16 znie na začiatku druhého príchodu Pána Ježiša Krista a trúba z Matúša 24:31 na jeho konci. Pán Ježiš zhromaždí vyvolený zostatok Izraela do Jeruzalema tak, že pošle preň svojich anjelov s trúbou veľkého zvuku. Toto v skutočnosti už nie je znamením, ale dobre viditeľná udalosť odohrávajúca sa už na zemi.

Pán Ježiš na konci obdobia druhého príchodu fyzicky zostúpi na zem, na to isté miesto, odkiaľ bol pred očami svojich učeníkov vzatý do neba (Skutky 1:9-11). Vráti sa s veľkou slávou a mocou (Matúš 24:30; Zjavenie 19:11,13,16) a nepríde sám, ale  vojská, ktoré sú na nebi, išli za ním na bielych koňoch, odiati kmentom, bielym a čistým (Zjavenie 19:14).


Všetky znamenia a udalosti konca druhého príchodu budú dobre viditeľné a rozpoznateľné pre všetkých obyvateľov na zemi. Všetky budú neprehliadnuteľné.


A Duch a nevesta hovoria: Príď!

A ten, kto počuje, nech povie: Príď!

Zjavenie 22:17




Umiestnené: 22. 3. 2023

Upravené: 2. 2. 2024